Föreningsutveckling och idrottspsykologi

Föreläsningar - Workshops - Egna publikationer - Idrottspsykologisk rådgivning

Tre strategier för att leverera när det gäller som mest

Den här artikeln är baserad på ett TED-Talk av Sian Leah Beilock. Hela hennes anförande ser du här.

Det finns få saker som kan gräma oss längre än när vi misslyckas med att leverera under press, vare sig det är en redovisning av ett arbete, en straff i slutet av fotbollsmatchen eller när vi har rivit ner ribban två gånger i höjdhoppstävlingen och åker ut om vi river igen. Tvärtom finns det heller inte många saker som slår den känslan när man känner “Wow, jag fixade det”.

Minns ni Tony Flygare? Flygare ansågs under ungdomsåren vara en talang utöver det vanliga. Han representerade juniorlandslaget vid ett antal tillfällen och många höll honom högre än Zlatan Ibrahimovic. Vi vet alla hur historien slutade. Enligt honom själv, och fler därtill, var det en missad straff som blev början på slutet av en oerhört lovande karriär. Vi ska inte dröja oss kvar alldeles för länge i den berättelsen, men straffen 18-årige Flygare missade innebar att Malmö åkte ur allsvenskan för första gången sedan 1937. Han rankades som nummer ett bland fotbollstalanger i Sverige. Ett antal år senare var han hemlös, klubblös och spelmissbrukare. Han misslyckades när det gällde som mest och lyckades aldrig bryta sig helt fri från den minnesbilden.

Tillbaka till föreläsningen. Beilock nämner att vi spenderar stor tid på att träna oss inför den fysiska delen av vår utmaning, men sällan den psykiska. Vi förbereder oss på den där straffen fysiskt genom att skjuta straffar på träning, men vi förbereder oss sällan mentalt, exempelvis genom att visualisera ögonblicket.

De här stora ögonblicken innebär en stressreaktion för oss. Vi oroar oss för situationen och konsekvenserna som kan uppstå om vi skulle misslyckas. Denna oro gör att vi koncentrerar oss för mycket, vilket gör att vi blir för medvetna om saker som vi gör bäst i att bara låta hända. Helt plötsligt funderar du på andningen, var vi fäster blicken med mera. Våra hjärnor är inte skapta för att tänka på för mycket på en och samma gång och istället för att låta saker hända automatiskt så försöker vi kontrollera situationen till fullo. Det gör att vi spänner oss, tappar fokus på rätt saker och i slutändan påverkar det resultatet negativt.

Beilock och hennes forskarteam utförde en undersökning på fotbollsspelare där de uppmanades att dribbla en bana. De fick instruktionen att tänka på vilken sida av foten de dribblade med. Resultatet visade att när man gav spelarna ett specifikt moment att fokusera på, en liten detalj i det som de normalt gör omedvetet, sjönk spelarnas prestationsnivå markant. Utan att gå alltför djupt i den neuropsykologiska analysen av dessa resultat, kan vi istället gå vidare till hur du gör för att förbättra din prestationsförmåga i pressade situationer - för faktum är att det finns några enkla sätt att stävja detta fenomen. Några av de strategier som man funnit vara framgångsrika är:

  • att skriva ned tankar och orosmoment inför ett pressat läge. Det hjälper oss att sortera våra tankar och minskar risken att de dyker upp precis när vi ska leverera.
  • sjung en sång för dig själv. Det gör att vi slutar fokusera på fel saker.
  • fokusera på något litet som inte har med det praktiska utförandet att göra, t.ex. ett grässtrå vid foten, en sten på banan eller din lill-tå, som det sägs att före detta proffsgolfaren Jack Nicklaus brukade göra. Se den här videon där han sänker en makalös putt, om du skulle tvivla på huruvida det fungerar.

Har du något mer tips på hur du gör för att leverera under press? Dela med dig i en kommentar!

Författare: Oskar Jonsson

Nyheter
Vill du bli kontaktad av oss?

Beskriv ditt ärende direkt på Hälsostils kontaktsida